Al snel heeft iemand een beeld van je. Ook aan de telefoon. Dat komt door je stem. Veel stemmen geven meteen een beeld, zonder dat je weet of het wel klopt. Men oordeelt in minder dan een seconde. Een stem met een plat accent – boers. Een geaffecteerde stem – arrogant. Een jonge stem – onervaren. Een zachte stem – doetje. Een kattige stem – kreng. Een bibberstem – oud. Zo vorm je je onbewust een beeld van je gesprekspartner. Dat kan soms handig zijn, maar soms ook niet.

Hoezo onhandig …                     

Herken je dit misschien? Een prachtige, geaffecteerde stem van een architect. Een welverzorgd type. Dacht ik. Totdat ik haar in het echt zag. Piekerig haar, geitenwollen sokken, sandalen en een smoezelig shirt. Het plaatje klopte totaal niet met het beeld dat ik mij van haar had gevormd. En ik kon gelukkig nog net op tijd het puntje van mijn tong afbijten, zonder iets te zeggen als: “Oh, bent u dat”.

Hoezo handig …

Natuurlijk kun je het fenomeen van beeldvorming ook in je voordeel gebruiken. Een mannelijke collega met een zware basstem kan helpen. Als jong meisje heb je misschien  (nog) niet zoveel overtuigingskracht en senioriteit als die. Maar ja, dat jonge meisje kan zomaar een hoog schattigheidsgehalte hebben aan de telefoon wat ook heel goed kan helpen !

Goede eigenschappen van een stem

Wat zijn goede eigenschappen van een stem? En wat zijn eigenschappen die je kunt ontwikkelen of bijschaven zodat je er je voordeel mee kunt doen, bijvoorbeeld bij telefonische acquisitie en verkoop?

Duidelijk – overtuigend – enthousiast – vriendelijk

  • Duidelijkheid kun je bereiken door rechtop te zitten en daardoor je stem en lijf (als klankkast) volledig tot hun recht te laten komen. Denk ook aan je ademhaling. Als je rustig ademhaalt als je spreekt, dan ben je beter verstaanbaar en breng je bij voorbaat rust in het gesprek. Goed articuleren en ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) helpen natuurlijk ook.
  • Overtuigend zijn is moeilijker en heeft alles te maken met hoezeer je zelf gelooft in je dienst, product of boodschap. Als je zelf al aarzelt, dan hoor je die aarzeling terug in de stem. Overtuigen heeft ook met woordkeus te maken.
  • Enthousiast. Daar hoor je de (glim)lach in je stem, het er #zinin hebben. De lach die opvalt aan de andere kant van de telefoon. De lach die iets met je stembanden doet en die de klank van je stem helder en prettig maakt. Met een lach ontstaat synergie.
  • Vriendelijk. In een vriendelijke stem hoor je empathie, gevoel en medeleven. Dit maakt menselijk en warm en zorgt ervoor dat je gesprekspartner je eerder iets “gunt”.

Het bovenstaande kun je dus allemaal horen aan en in een stem. Met deze basis bereik je dus al snel heel veel.

Veel succes met bellen! We spreken elkaar.

Marianne van de Water- acquisitie expert